Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2018

Κυριακάτικοι Στοχασμοί! Κυριακή Σύναξεως Τιμίου Προδρόμου. Από τον Πανοσ. Αρχιμ. Ιερόθεο Λουμουσιώτη

Πανοσ Αρχιμ.
Ιεροθέου Λουμουσιώτη 
Ιεροκήρυκος Ι.Μ. Ύδρας



κἀγὼ ἑώρακα καὶ μεμαρτύρηκα ὅτι οὗτός ἐστιν ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ.” (Ιωαν. α, 34).

Ο «μέγας εν γεννητοίς γυναικών», η «φωνή του Λόγου», ο εν ερήμω διατριβών προφήτης Ιωάννης ο Βαπτιστής και Πρόδρομος του Σωτήρος Χριστού, αγαπητοί μου αδελφοί, εορτάζει την επομένην της του Ιησού θείας Βαπτίσεως εν τω Ιορδάνη ποταμώ.

Εορτάζουμε όπως και μετά από κάθε μεγάλη Δεσποτική Εορτή το δεύτερο πρόσωπο που έπαιξε σημαντικό ρόλο-διακονία στον γεγονός της Εορτής. Στην Σάρκωση του Θείου Λόγου την επομένη εορτάζουμε την Παναγία Μητέρα του Χριστού και δική μας εν συνάξει λατρευτική επ’ εκκλησίαις. Στην Υπαπαντή του Κυρίου μας την επιούσα τον Θεοδόχο Συμεών πανηγυρίζουμε. Στην Πεντηκοστή εορτάζουμε την επομένη το Πανάγιο Πνεύμα. Στον Ευαγγελισμό εορτάζουμε τον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Άρα δεν είναι μοναδική εξαίρεση η μνήμη του Τιμίου Προδρόμου σε σύναξη ημών των χριστιανών επί τω αυτώ για να εορτάσουμε την Κύρια ημέρα της Εορτής εκ δευτέρου και να συμπανηγυρίσουμε τον βασικό συντελεστή της.

Ο άγιος Ιωάννης είναι ο βασικός και κύριος πρωταγωνιστής της Βαπτίσεως του Κυρίου μας. Εκείνος δε βροντοφωνάζει ότι εβάπτισε μεν τον Κύριο έγινε δε αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυς της παρουσίας του Αγίου Πνεύματος και της φωνής του Πατρός η οποία «εμαρτύρη λέγουσα» ότι ο Κύριος είναι ο υιός ο αγαπητός του Πατρός και ότι σε Αυτόν επαναπαύεται πλήρως ο Πατήρ.
Αφού δε αδιαμφισβήτητα είδε το γεγονός τα μάτια του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού είναι αδιαμαρτύρητοι κήρυκες και θιασώτες της αληθείας του ότι ο Ιησούς είναι ο υιός του Θεού. Ότι ο θεάνθρωπος Χριστός δεν είχε καμμιά ανάγκη να βαπτισθεί αλλά το έκανε για να πληρώσει κάθε δικαιοσύνη στο πρόσωπο του και να ολοκληρωθεί ο Νόμος δι’Αυτού. Επληρώθησαν δε επ’Αυτού και δι’Αυτού άπασες οι προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης. Ανέλαβε δε Εκείνος τον Νόμον να τον εκπληρώσει και να οδηγεί πλέον ο Νόμος στον ανακαινισμόν της θείας Χάριτος. Που για όλους εμάς τους χριστιανούς αρχίζει με το βάπτισμα μας.

Το Βάπτισμα του Κυρίου μας δεν εχρειάζετο αλλά το πραγματοποίησε για να δώσει τύπον σε όλους εμάς να βαπτίζουμε εαυτούς στην κολυμβήθρα της Εκκλησίας μας. Να μυσταγωγούμεθα στο βάπτισμα της εις Χριστός πίστεως που ενεργείται στο όνομα της αγίας Τριάδος και μας κάνει μέλη τίμια του σώματος του Χριστού. Ο Ιωάννης είναι ο μύστης αυτού του μυστηρίου αλλά εδώ ο Ιησούς δεν είχε ανάγκη να υποστεί τέτοιο βάπτισμα γιατί Εκείνος είναι αυτός που χάρισε βάπτισμα γεμάτο «άγιο Πνεύμα και πύρ» όπως μαρτυρεί η ευαγγελική παράδοση μας.

Ο Ιωάννης είναι ο εγγυητής που είδε το βάπτισμα και η μαρτυρία του είναι μεγίστη διότι ήκουσε και την φωνή του Πατρός και την εν είδει περιστεράς παρουσία του αγίου Πνεύματος είδε. Δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η μαρτυρία του καθότι τα είδε και τα εκήρυξε στους μαθητές και σε όσους τον προσήγγισαν και επίσης είναι η μαρτυρία ενός Προφήτου δυνατού «εν έργω και λόγω», μιάς δυναμικής μορφής που δεν φοβάται κανέναν εκφράζουσα την αλήθειαν του Θεού ως προφητείαν.

Η μαρτυρία του είναι επίσης σημαντικότατη διότι εκφράζει την πίστη του ότι αυτός που έχει ενώπιον του και ενεργεί ως διάκονος το βάπτισμα του είναι «υιός του Θεού». Είναι ο Σωτήρας του Κόσμου, ο Εμμανουήλ, που σημαίνει μαζί μας είναι ο Θεός, ο Ιησούς μας ο σωτήρας και λυτρωτής του λαού του Θεού του νέου Ισραήλ, της αγίας μας Εκκλησίας. Η σωτηρία πλέον δεν υπάρχει για ένα έθνος-λαό αλλά ξεκινά από τα Ιεροσόλυμα και ξανοίγεται στα έθνη. Τα οποία καλούνται να σωθούν μετέχοντας στο Βάπτισμα της μετανοίας και επιστροφής στον μόνον και έναν Αληθινό Θεό και στον Απεσταλμένο του Ιησού Χριστό.

Ο άγιος Ιωάννης τιμάται και γεραιρέται ως η μορφή που ολοκληρώνει την αποστολή της Παλαιάς Διαθήκης και ως η θαυμασιότερη εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη. Αφού και ο Κύριος στο κήρυγμα μετανοίας του Προφήτου στηρίζεται και αποστέλλεται ως μήνυμα στα έθνη από τότε έως της συντελείας των αιώνων, καθότι το κήρυγμα του ξεκινά ως το κήρυγμα του Προδρόμου: «Μετανοεῖτε, ἤγγικε γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρα-νῶν.» (Ματθ. δ ,17) Με την ίδια ανακαινιστική φωνή για μετάνοια και επιστροφή στο θέλημα του Θεού αλλά με την γνησιότητα και αυθεντία που ως υιός του Θεού έχει στον τρόπο που διδάσκει τα έθνη άπαντα.

Δεν παύει να είναι η φωνή η προφητική που σαγηνεύει με την τόλμη της αλλά και με την ταπεινή διακονία της ενώπιον του Ιησού Χριστού, εγώ έχω ανάγκη να με βαπτίσεις του λέει του Χριστού μας ο Ιωάννης. Αδελφοί μου, το βάπτισμα της εκκλησίας μας δεν είναι τυπικό αλλά είναι ουσιαστική συμμετοχή μας στον θάνατο και την ανάσταση του Χριστού μας. Δεν το ξεχνάμε ότι «όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθημεν, Χριστόν ενεδύθημεν» βαπτισθήκαμε στο όνομα της Παναγίας Τριάδος και βαπτισθήκαμε τον Χριστόν μας και δεν τον λάβαμε ως κάτι το απλό αλλά σαν ένδυμα που μας χαρακτηρίζει από του βαπτίσματος μας και μας οδηγεί εις την αιώνια κατάπαυση. Το βάπτισμα μας δεν είναι κάτι εξωτερικό αλλά ουσιαστικό και εσωτερικό που καινούργια κάνει την ζωή μας και ανακαινίζει την ύπαρξη μας.

Δόξα και ευχαριστία στον Κύριο μας που εβαπτίσθη και εφανέρωσε την Παναγία Τριάδα με το άγιο Βάπτισμα Του και εμείς συμμέτοχοι αυτού του γεγονότος συνεορτάσαμε με τον Προφήτη και Πρόδρομο Ιωάννη ως απλοί και ταπεινοί παραστάτες αυτού του ιερού γεγονότος. Η Χάρις του Θεού Πατρός και η Κοινωνία του Αγίου Πνεύματος να μας ευλογούν με την ολόθερμη σκέπη του Υιού και Λόγου του Θεού που εβαπτίσθη εις τον Ιορδάνην υπό του Ιωάννου. Αμήν.

1 σχόλιο:

Σχόλιο Ιστολογίου

Οι απόψεις που εκφράζονται, απηχούν την προσωπική γνώμη του εκάστοτε γράφοντος.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλια που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση για να αποφευχθούν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς διότι οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.

Ανώνυμα σχόλια ή σχόλια με ψευδώνυμο ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.